Eiko Tomura patří mezi nejvlivnější zahradní architekty současné japonské generace. Ve své tvorbě zkoumá jemné nuance a křehkost stále mírně se měnícího prostředí, ve kterém žijeme. Její práce vychází z místa vzájemného porozumění a vždy se zaměřuje na vytváření inkluzivních prostorů. Konečný výsledek je jako stoické haiku s tím, že nejkrásnější část je nenapsaná a ponechává prostor pro představivost a interpretaci.
V současné době se podílí na několika mezinárodních projektech integrujících vysoce estetický design s místním prostředím ve spolupráci s místními designéry, ekology a dalšími odborníky.
Eiko Tomura přednáší na Tama Art University v Tokiu a nedávno se stala docentkou na tokijské Kogakuin University.
Během své praxe spolupracovala na několika projektech se známými architekty a umělci jako Hiroshi Sugimoto, Kazuyo Sejima, Ryue Nishizawa a Junya Ishigami a společně vytvořili skutečně ikonické a velmi progresivní návrhy.
ohboi je platforma pro spolupracující architekturu, která spojuje skupinu mladých architektů z řad nastupující porevoluční generace lidí bez jakýchkoli dogmat nebo zátěže minulosti.
Práce kanceláře dokazuje, že mnohovrstevný městský kontext a poptávka po vysoce funkčním zpracování technologického celku je tou klíčovou výzvou k dosažení jedinečné, ale stále racionální architektury.
ohboi tíhne k silnému narativnímu designu a tvaruje řešení do jedinečných, nečekaných, ale racionálních forem.
jika-cz je dlouhodobý lokální spolupracovník s desítkami let zkušeností v nejnáročnějších technických projektech, jako jsou nemocnice a depozitáře.
Společně jsme sestavili dobře vyvážený tým, který přináší to nejlepší z architektury a krajinářského designu se zajištěním proveditelnosti.
„Když jsme viděli toto neobvyklé soutěžní zadání, rozhodli jsme se, že toho využijeme a přijdeme s něčím nestandardním, odvážným a neortodoxním.
Spojili jsme se po celém světě, abychom přinesli nový a unikátní úhel pohledu. Očekávejte neočekávané.“
Členové realizačního týmu
Andrea Calabresi a Eiko Tomura | zahradní architekti eiko tomura, eiktom.com
Martin Jireš, Linda Kaliska a Jan Kubát | ohboi, ohboi.cz
Jiří Slánský a David Baďura | jika-cz, jika-cz.cz, a další spolupracující architekti
Výběr významných ocenění nebo vítězství v soutěžích:
Eiko Tomura
2021 Kulturní a umělecké centrum, Tokushima, JP, 1. místo (krajinářský architekt eiko tomura + junya ishigami)
Soutěž Camden High Line 2020, Londýn, Spojené království, do užšího výběru (eiko tomura krajinní architekti + Benedetti + Kathryn Firth Urban Design)
2018 Soutěž nápadů na stanici Odakyu Electric Railway Tsurukawa, JP, čestné uznání (eiko tomura krajinářští architekti)
2015 soutěž Bauhaus Museum Dessau, Dessau, DE, do užšího výběru (eiko tomura krajinní architekti + junya ishigami)
2014 Port of Kinmen Passenger Service Center, Kinmen, Taiwan, 1. místo (eiko tomura krajinní architekti + junya ishigami)
2011 Taichung Gateway Park, Taichung, Taiwan, 1. místo (eiko tomura krajinní architekti + mosbach paysagistes)
ohboi
2022 Bytový dům Ďolíček, Praha, CZ, 3. místo (ohboi + ADEPT)
2022 Nový Eden, Praha, CZ, 1. místo (ohboi + jika-cz)
2022 Rekonstrukce polikliniky Pod Marjánkou, Praha, CZ, 4-5 místo (ohboi + jika-cz)
2021 Bytový dům, náměstí Míru, Brno, CZ, 2. místo (ohboi)
2020 Národní galerie Praha – depozitář, Praha, CZ, 1. místo (ohboi + jika-cz)
2019 Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost, Brno, CZ, 4. místo (ohboi)
V prezentaci jsou vidět čtyři témata, která chceme v rámci ZEVO Vráto řešit a dále zkoumat.
Otevřeno veřejnému setkávání
Návrh propojí a integruje celou lokalitu a okolí do jednoho jedinečného různorodého prostoru. Krajinný design se setká s přírodními, ekologickými a vzdělávacími aspekty.
Vždy je ponechán prostor pro veřejnost, aby jej mohla neplánovaně využít. Podporujeme otevřený rámec s vyšší úrovní bezpečnosti v areálu elektrárny spíše než instruktivní design.
Budova ZEVO se stane viditelnou dominantou a katalyzátorem pro východní část města. Budeme hledat způsob, jak vše propojit s okolím nejen fyzicky, ale hlavně emocionálně. Rádi přemýšlíme o ZEVO nejen jako o budově, ale jako o možnosti rozšíření již tak bohatého veřejného prostoru a krajiny.
Hospodaření s vodou
Region je známý svou historickou vodohospodářskou infrastrukturou. Existuje zde několik různě rozesetých rybníků, potoků a zavlažovacích příkopů. Naším cílem je znovuobjevit a zdokonalit tuto historickou linku s ohledem na přírodní zdroje dané lokality. Voda bude sloužit nejen jako historický artefakt, ale poskytne tolik potřebnou retenci a zavlažování. Také bude estetickým středobodem a důležitým prvkem prostorové kompozice nového lineárního parku.
Rozmanitost
Nejnapínavější okamžiky v každé budově nebo prostoru vznikají, když se střetnou dvě zdánlivě nesouvisející a protichůdné části. Průmyslový goliáš a křehká příroda. Toto bývá kouzelný okamžik. Budeme podporovat tolik rozmanitosti, kolik tento vztah poskytne.
Jsme přesvědčeni, že správná kombinace funkcí přinese všem uživatelům zcela novou kvalitu. Vysoce kvalitní krajinářský design s řadou různorodých lokálních ekologických prvků nabídne soubor zlepšení stávajícího prostředí.
Zodpovědný holistický přístup
Komplexní a holistický přístup je klíčovou složkou všech našich úspěšných projektů. Bereme v úvahu všechny faktory vedoucí ke skutečně udržitelnému návrhu. Věříme, že slovo udržitelný neznamená pouze šetrný k životnímu prostředí, ale že přináší zcela novou kvalitu do života uživatelů a prostoru samotného.
Znamená to také po všech stránkách dobře sladěný design v kontextu všech hledisek, od sociálního a ekologického, až po ekonomické.
REFERENČNÍ ZAKÁZKA #1
NÁZEV PROJEKTU: Musée et parc du louvre, Lens, FR
ČLEN REALIZAČNÍHO TÝMU: Eiko Tomura
STUPEŇ PROJEKTU: realizační dokumentace, dokončeno
ROK PROJEKTU: 2005-2007
ROK REALIZACE: 2007-2013
ROZLOHA: 250.000 m2
ROZPOČET: 407 mil. Kč
SPOLUPRÁCE: Catherine Mosbach Paysagistes, SANAA
Muzeum a park Louvre-Lens se snažily oživit místní ekonomiku prostřednictvím umění a kultury tím, že změnily území bývalého uhelného dolu a železniční sítě. Zdejší krajině dominují pyramidové haldy strusky, které byly zachovány pro svou historickou hodnotu. Tyto přetrvávající vzpomínky na průmyslovou minulost oblasti byly začleněny do krajinářského designu. Vzhledem k postindustriálním problémům oblasti, jako je vysoká nezaměstnanost a strádající místní ekonomika, se vytvořil prostor pro komunitní angažovanost. Byla to důležitá součást návrhu, která zůstala zakotvena v kontextu lidí z Lens a jejich regionu.
Park poskytuje artikulované a dynamické výhledy, a přestože slouží zejména muzeu, je také ceněným veřejným rekreačním prostorem pro místní komunitu, přístupný i když je muzeum zavřené. Design tohoto přírodního prostředí je zároveň velmi specifický v přístupu k lokalitě, všestranný, univerzální. Tvary designu kopírují historické skutečnosti Lens jako průmyslového města a stávají se prvkem spojujícím historii s její současnou hodnotou kulturního centra.
REFERENČNÍ ZAKÁZKA #2
NÁZEV PROJEKTU: Art biotop water garden, Giappone – Tochigi, JP
ČLEN REALIZAČNÍHO TÝMU: Eiko Tomura
STUPEŇ PROJEKTU: realizační dokumentace, dokončeno
ROK PROJEKTU: 2016-2018
ROK REALIZACE: 2019-2020
ROZLOHA: 16.670 m2
ROZPOČET: 29,5 mil. Kč
SPOLUPRÁCE: Junya Ishigami + spolupracovníci
Historické využití lokality (nejprve les, pak rýžové pole a nakonec umělecký vodní biotop) se setkávají a vytvářejí krásné nové přírodní prostředí. Všechny stromy byly šetrně přemístěny z přilehlého lesa, kde by byly kvůli budoucímu developerskému projektu odborně vyzvednuty a s architektonickou přísností přesazeny do zahrady s malými rybníčky. Voda do nich je přiváděna z nedaleké řeky, protéká postupně všemi rybníčky a pak se vrací zpět.
Historická paměť místo je evokována a zvýrazněna při zachování nedotčené přírodní hodnoty. V tomto ohledu vidíme podobný potenciál v krajině Jihočeského kraje s roztroušenými rybníky a vodními plochami.
Vodní zahrada je udržitelný projekt, kde byly použity pouze prvky nacházející se v blízkosti místa. Zároveň tyto prvky byly uspořádány tak, aby daly život novému, dříve neviděnému přírodnímu prostředí. To se při výstavbě zahrady již začalo samo rozvíjet i ve formě divokých rostlin, stejně jako v okolí díla.
Návrh tohoto projektu nabídl nový, bližší vztah mezi člověkem a přírodou.
REFERENČNÍ ZAKÁZKA #3
NÁZEV PROJEKTU: Kulturní a umělecký sál, Tokushima, JP
ČLEN REALIZAČNÍHO TÝMU: Eiko Tomura
STUPEŇ PROJEKTU: 1. místo v soutěži, návrh detailu
ROK PROJEKTU: 2020-2023
ROK REALIZACE: 2025-2026
ROZLOHA: 18.990 m2
ROZPOČET: 3,170 mil. Kč
SPOLUPRÁCE: Junya Ishigami + spolupracovníci
Návrh kulturního sálu Tokushima nabízí zcela nový typ architektury: nikoli tradiční „krychli“, ale rozsáhlý komplex vrstvených teras. Ty vytvářejí dojem jemně padajících okvětních lístků a jasně se otevírají městu a lidem. Výsledná rozmanitost prostor umožňuje různorodé využití podle hodnot uživatelů.
Je to kulturní sál, který posouvá bohatou uměleckou tradici Tokušimy, ale i nový veřejný prostor, který mohou lidé využívat každý den.
Krajinářský design haly spojuje kopce a hory Tokušimy s řekami a mořem a evokuje historii oblasti plnou borovic, která sahá až do doby před dvěma sty lety.
Krajina prefektury Tokušima, od roklí mezi horami, kudy tečou její řeky, po tokušimskou nížinu a pobřeží, např. stejně jako jeho historické vrstvy, našla své místo v návrhu. Zelené terasy objekt přispívají k městskému rozvoji, který koexistuje s okolní přírodou, a to prostřednictvím bohaté sítě zeleně a vody.
Na terasách haly jsou umístěny stovky švestek, které vytvářejí nové současné „meisho“, místo scénické krásy. V období květu v únoru se rodí snová scenérie a sál se stane místem setkávání lidí, kteří si přijdou užít plynoucí roční období a jeho pomíjivost.
REFERENČNÍ ZAKÁZKA #4
NÁZEV PROJEKTU: Depozitář NGP, Praha Jinonice, CZ
ČLENOVÉ REALIZAČNÍHO TÝMU: Jan Kubát, Martin Jireš (ohboi), Jiří Slánský, David Baďura (jika-cz)
STUPEŇ PROJEKTU: 1. místo v soutěži, dokumentace pro stavební povolení
ROK PROJEKTU: 2020-2023
ROK REALIZACE: 2025-2026
ROZLOHA: 35.300 m2
ROZPOČET: 1,235 mil. Kč
SPOLUPRÁCE: JIKA-CZ
Nová budova depozitáře Národní galerie Praha je navržena minimalisticky. Robustní a čistý objem se stane majákem uprostřed reklamního smogu a ve své jednoduchosti i reklamou pro galerii samotnou.
Návrh si je dobře vědom výrazné expozice, kterou bude budova mít při pohledu z dálky, z údolí i z ulice. To dovedlo autory k abstraktním minimalistickým prvkům, které ale akcentují všechny uživatelské nároky na budovu.
Přístup k zadání je pragmatický, ale kreativní. Objekt depozitáře se skládá ze tří samostatných, vzájemně pospojovaných částí pod jednou střechou. Většina užitných ploch je navržena jako masivní skleněné boxy. Srdcem areálu je veřejně přístupné atrium. Zbytek budovy jsou provozní plochy depozitáře vyžadující přístup ke světlu. Hmota objektu se proto v propojeních drolí na menší celky a otevírá se do okolí.
Toto designové řešení dává komplexu jedinečný vzhled a charakter, přičemž je maximálně zachována funkčnost objektů.
REFERENČNÍ ZAKÁZKA #4
NÁZEV PROJEKTU: Nový Eden, Praha, CZ
ČLENOVÉ REALIZAČNÍHO TÝMU: Jan Kubát, Martin Jireš (ohboi), Jiří Slánský, David Baďura (jika-cz)
STUPEŇ PROJEKTU: 1. místo v soutěži
ROK PROJEKTU: 2022-2026
ROK REALIZACE: 2026-2027
ROZLOHA: 16.400 m2
ROZPOČET: 673 mil. Kč
SPOLUPRÁCE: JIKA-CZ
Postavit bytový dům s kulturním centrem v tak prostorově i provozně náročné lokalitě je složitým úkolem v mnoha rovinách. Budova vstupuje na pozemek s ambicí napravit historické chyby a se snahou doplnit nabídku funkcí a prostor, které povedou k postupné proměně sídliště na žádanou městskou adresu.
Primárním cílem je vytvořit místo, které se stane cílem. Místo, kam jít na procházku, kde setkat se s ostatními. Návrh pracuje s přísnou urbanistickou strukturou nedalekého panelového sídliště, reinterpretuje tuto strukturu v mikroměřítku a zároveň využívá terénu pro vytvoření celé kaskády nových veřejných městských prostorů.
Budova představuje novou formu nájemního bydlení v Praze, která klade důraz na vytváření zdravé a různorodé komunity. Budova má ambice stát se ikonou nutnou pro budování vztahu k místu.
1 komentář